środa, 15 lutego 2017

Samochodowe Lampy Laserowe



Technologia związana z oświetleniem samochodowym w ostatnich latach nabrała rozpędu. Jeszcze w latach 90-tych lampy miały określone zadanie - czyli właściwie oświetlać drogę.  Produkcja samochodu najczęściej opierała się tylko na jednej opcji lampy - czyli reflektor z gniazdem na żarówkę halogenową. Na dzień dzisiejszy komponując swój samochód mamy do wyboru lampy halogenowe , xenon lub LED-owe. Niektóre modele aut wyposażone są również w lampy LASEROWE. 
Dodatkowo wymogi postawione przez kraje wspólnoty europejskiej wymusiły na producentach montaż świateł do jazdy dziennej. 
Lampy we współczesnych samochodach przypominają dzieło sztuki, przyciągają wzrok i są ważnym elementem nie tylko bezpieczeństwa ale i wizerunku auta.
Najnowszą technologią która jest wdrożona już w kilku serynie montowanych autach jest wykorzystanie wiązki laserowej do oświetlenia drogi. 



O tym, że BMW pracuje nad światłami laserowymi było wiadomo już od dawna. Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się podczas prac nad modelem i8, a następnie jego wersji produkcyjnej. Dziś już nikogo nie dziwi taki samochód . 
Jak działają lampy laserowe ? 
 W każdej z lamp laserowych montowanych w BMW i8 znajdują się trzy lasery półprzewodnikowe, emitujące skupione światło o długości fali wynoszącej 450nm, czyli o barwie niebieskiej. Zastosowanie aż trzech laserów jest paradoksalnie tańsze niż budowa jednego mocniejszego. Poza tym trzy słabsze lasery są bardziej trwałe iż jeden mocny który narażony byłby na przegrzanie a to byłoby dla niego zabójcze.  Więc aby lampa oświetliła nam drogę najpierw trzy wiązki lasera trafiają do pryzmatu, który łączy je w jedną wiązkę i kieruje na niewielką  fosforową płytkę . Pod wpływem wiązki lasera płytka się rozświetla. Wzbudzony w ten sposób fosfor zmienia niebieską wiązkę światła lesera w światło bardziej przyjazne dla oka ludzkiego o barwie światła dziennego ( temperatura barwowa ok. 5500K ). Z fosforowej płytki rozproszone światło trafia na lustro. Lustro które jest odpowiednio wyprofilowane nadaje odpowiedni kierunek i kształt wiązce światła .  

W ślady BMW poszło Audi, które również wprowadziło laserowe oświetlenie do  swoich modeli. W pierwszej kolejności lampy laserowe trafiły w ograniczonej liczbie do Audi R8 LMX.

W samochodach marki Audi zasada jest podobna . Zamontowane są w nich po cztery diody laserowe, których wiązki są łączone w jedną. Również tutaj potrzebny jest element zmieniający barwę wiązki oraz mikro-zwierciadła , które formują kształt wiązki. Co ciekawe, w Audi R8 zastosowano podwójny zestaw świateł długich: LED oraz LASER o węższym, ale znacznie dłuższym snopie światła.


Oświetlenie laserowe przy mniejszym zapotrzebowaniu na energię jest w stanie oświetlić drogę nawet do 600 m przed pojazdem (czyli do 2x więcej niż LED-owe światła drogowe), zapewniając jednocześnie oświetlenie mniej męczące . Światło z lamp laserowych jest bardziej przyjazne w odbiorze dla ludzkiego oka. Podstawowe i najważniejsze parametry świateł są więc poprawione . Jednak to nie wszystko. Rozwój technologii oświetlenia drogi pociągnął za sobą rozwój technologii która steruje całym oświetleniem. Przecież 600 metrowy zasięg lamp Laser były niczym bez jednostki sterującej. Przy obecnym ruchu na drogach poruszanie się samochodem z takimi lampami groziłoby oślepieniem kierowców nadjeżdżających z przeciwka - co całkowicie wykluczałoby używanie takich lamp. Dlatego światła przyszłości robią to, co dziś niektóre LED-y, choć jeszcze bardziej precyzyjnie.

Pojazdy, których kierowcy mogliby zostać oślepieni światłami tego rodzaju, są po prostu – z pomocą systemu wykorzystującego m.in. kamery,- „wycinane” z oświetlanego pola. Systemy są na tyle dokładne , że biorąc pod uwagę stale położenie i prędkość obydwu samochodów potrafią z ogromna precyzją wychwycić i wyciąć z wiązki świata drogowego nawet kilka pojazdów jednocześnie. Innymi słowy pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka jadą niejako w cieniu . Pozostałe pole przed nami jest doskonale widoczne i oświetlone w 100% a jedynie wiązka światła w miejscu gdzie poruszają się inne pojazdy jest skrócona lub całkowicie wyłączona

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz