środa, 8 lutego 2017

Przeróbka lamp - montaż FULL LED w zwykłe lampy


O tuningu i przeróbce reflektorów mówiliśmy już wiele razy. Jednak z rozwojem techniki oświetlenia samochodowego ( np seryjnie montowane lampy LED-owe lub LASEROWE ) pojawiają się nowe możliwości które jeszcze kilka lat temu nie były dostępne . Wielu właścicieli starszych samochodów z zazdrością spogląda na lampy aut mijanych po drodze. Bo czy nie ogarnia Cię wściekłość drogi czytelniku kiedy auto jadące za Tobą ma piękne ładne światła i na tyle mocne , że masz wrażenie , że nie oświetlasz drogi tylko jedziesz w cieniu swojego auta  ?
Jeśli jazda po zmroku jest mało komfortowa z uwagi na słabą widoczność toru jazdy masz trzy wyjścia:
1. Zbadaj Wzrok
2. Zleć regeneracje reflektorów - aby świeciły jak nowe
3. Bądź bohaterem swojego garażu - samemu zadbaj o swoje lampy

Dzisiaj chciałbym omówić ostatni ( trzeci ) punkt i pokazać jak samemu można przebudować swoje reflektory .
Koszt przeróbki lamp na lampy Bi- LED czy tez FULL  LED  w wyspecjalizowanym warsztacie to koszt ok 2200 zł 
O ile nowe soczewki Bi-LED  kosztują ok 1600 zł za komplet to inwestując trochę swojego czasu taką przeróbkę można wykonać za połowę tej kwoty


w pierwszym kroku szukamy dwóch lamp Full LED . Aby cena była atrakcyjna szukamy lamp uszkodzonych . Najlepiej z auta po kolizji. Musimy pamiętać aby lampy pochodziły z samochodu w wersji europejskiej czyli do prawostronnego ruchu drogowego


W omawianym przypadku zakupiliśmy komplet uszkodzonych lamp Full LED do najnowszego modelu Mazda CX-5

Za komplet lamp wraz z wysyłką  zakupionych na portalu aukcyjnym zapłaciliśmy 790 zł
Lampy przejechały w jednym ogromnym kartonie po 4 dniach od zakupu.

Kiedy lampy mamy już w ręce musimy je rozebrać w taki sposób aby wydobyć z nich w nienaruszonym stanie projektor i instalacje.
Podgrzewając miejsce styku klosza i obudowy do temperatury ok 300*C  powodujemy , że klej na jaki wklejony jest klosz staje sie miękki i plastyczny.
Po podgrzaniu kleju podważamy klosz i oddzielmy go od obudowy.
W domowych warunkach używamy do tego opalarki oraz płaskiego śrubokręta do podważenia klosza.

Z lamp musimy wyjąć metalowe stelaże oraz radiatory - które są bardzo ważne. Od właściwego chłodzenia będzie zależała żywotność naszej lampy

Przy przeróbce każdej lampy zasada działania będzie taka sama i prace jakie są konieczne będą podobne - jednak cięcie czy oszlifowanie elementów może się różnić w zależności od kształtu i wielkości lampy.
W opisywanym przypadku montaż nastąpi w lampy od samochodu Suzuki Swift
Aby projektor LED zmieścił sie w lampie konieczne są cięcia jak na zdjęciu poniżej



stelaż musimy tak oszlifować i dociąć aby pozostawić uchwyty mocujące a zarazem pozostawić tyle luzu aby była możliwość ruchu i regulacji lampy


w momencie kiedy mamy już oszlifowane elementy przygotowujemy do nich uchwyt mocujący . Najlepiej z kawałka blachy.
Taki element można wykonać również z tworzywa sztucznego.




 poprzednio w lampie nie było insstalacji gdyż żarówka H4 była bezpośrednio podpinana do wtyczki która znajduje się w samochodzie.
W naszym przypadku montujemy kostkę zasilającą która wygląda jak końcówka żarówki H4. Koszt takiego złącza to ok 30 zł


 do przygotowanego uchwytu przykręcamy projektor LED

w uchwyt montujemy również elementy wyjete z oryginalnego lustra  lampy dzięki którym będzie możliwość pełnej regulacji lampy.





 tak przygotowane elementy nakładamy na regulatory w lampie i wkręcamy do połowy długości

Tak przykręcona soczewka LED idealnie zajmuje miejsce tradycyjnej żarówki H4.
Otwór zamykamy gumowym deklem.
Takie dekle można również dobrać z innych lamp .
Koszt gumowego dekielka to wydatek ok 25 zł.
Przy zamawianiu należy upewnić sie , że średnica dekla jest odpowiednia


Po zamknięciu lampy możemy mieć pewność , że do wnętrza nie będą dostawać się nieczystości które z biegiem czasu pogarszałyby jakość światła a zarazem psuły wizerunek zarówno lampy jak i całego auta .





pozostałe elementy instalacji wyjęte z lamp Mazdy również umieszczamy w przerabianej lampie


Po zamontowaniu wszystkich elementów wklejamy klosz.
Klosz wklejany jest w ten sam sposób jak był odklejany. Wcześniej warto uzupełnić klej aby mieć pewność , że lampa będzie szczelna i nie będzie parowała .
Po uzupełnieniu kleju podgrzewamy go równomiernie a następnie w gorący klej wciskamy klosz.
Po kilku minutach lampa jest już gotowa i możemy montować ją na samochodzie.
Efekt wygląda następująco:



linia światła przy włączonych światłach mijania ( krótkie ) :

linia światła po włączeniu świateł drogowych ( długie )



Poniżej zamieszczam jeszcze test i porównanie oświetlenia
przerobiona lampa z soczewką xenon AL  i żarnikiem 4300K
VS
przerobiona lampa z wnętrzem Full LED CX5








montując soczewki Bi-LED pozbywamy się problemu wypalania się lustra soczewek halogenowych lub xenonowych. Dodatkowo nie musimy się martwić o zużycie podzespołów xenon  Zarówno przetwornice jak i palniki xenon są dość kosztowne. 
Wierząc producentom soczewek LED -  przednie lampy LED powinny wystarczyć nam na całą żywotność auta - co będzie pokaże czas.  
Najnowsze lampy LED-owe zastosowane w samochodach, generują strumień światła o podobnej efektywności w porównaniu do lamp ksenonowych.
Lampy LED wygrywają jednak z tradycyjnymi lampami na żarówkę halogenową czy xenon dużo mniejszym zużyciem energii a także dłuższą żywotnością, która gwarantuje, że nie będziemy musieli martwić się o wymianę LED-ów w trakcie eksploatacji auta.

11 komentarzy:

  1. Wszystko super, tylko jak to wygląda od strony prawnej?

    OdpowiedzUsuń
  2. Szukam , kto może przerobić lampy a anglika na Pl , profesionalnie . proszę podać cenę .Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  3. do jakiego auta potrzebujesz przerobić lampy?

    OdpowiedzUsuń
  4. potrzebuje przerobić lampy w kia niro z USA na EU. Jakby można było zainstalować full led byloby fajnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio zamontowałem nowe reflektory ledowe w mojej terenówce i muszę przyznać, że technologia rft w nich zastosowane jest super wydajna

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, czy ktos zna jakas firme ktora przerobi nowe lampy audi matrix lub bmw lasery z UK na EU? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiem, że to było dawno, ale mam prośbę o schemat podłączenia przewodów przetwornicy LED do tego wtyku H4. Wtyk pokazany, ale nie wiem, który przewód do czego...

    OdpowiedzUsuń
  8. witam czy jest mi pan wstanie podpowiedzieć jak podłączyć zasilanie do lamp z mazdy cx5 ful led na 7 pinów te z uśmiechem mam je rozklejone i jak jeszcze krótkie odpalam to długie nie potrafie a do drajwera dochodzą 4 przewody żółty biały czerwony i czarny bardzo prosze o pomoc albo czym zastąpić ten moduł z góry dziękuje



    OdpowiedzUsuń
  9. Za każdym wgnieceniem kryje się sztuka naprawy! Firma reparacji blach samochodowych to magia przywracająca autu pierwotną doskonałość. Powrót do pełnej formy na drodze! https://easy-parts.pl/

    OdpowiedzUsuń