Po naszych drogach porusza się coraz więcej samochodów z oświetleniem LED. Większość seryjnie produkowanych samochodów jest już wyposażana w ten rodzaj świateł. W tej technologii wykonywane są zarówno lampy tył jak i reflektory . W sznurze jadących samochodów z daleka widać auto wyposażone w ten rodzaj oświetlenia. Posiadacze starszych modeli spoglądają tylko z zazdrością. Wielu kierowców chcąc dorównać jasnością , barwą i linią światła wymienia żarówki i montuje w to miejsce dostępne w sklepach internetowych czy na serwisach aukcyjnych różnego rodzaju żarówki LED w formie H1 , H7 , H4 czy inne - i montuje je w swoje lampy. Niestety efekt nie jest taki sam jak w nowych samochodach . Lustra i soczewki które znajdują się w lampach nie są przystosowane do tego rodzaju źródła światła.
W reflektorach nowego typu nie stosuje się już żarówek.
Projektory są jednym , całym elementem . Nie wymienia się w nich znanych nam z innych lamp żarówek .
Reflektory LED są bardzo żywotne - producenci przewidzieli , że starczą nam na okres używania samochodu - jak będzie w praktyce - czas pokaże. Producenci nie przewidzieli wymiany poszczególnych elementów i w przypadku awarii konieczna jest wymiana całego elementu - czyli całego reflektora. Na szczęście są już warsztaty które naprawią każda lampę za niewielki procent ceny nowego reflektora.
Jak więc wyglądają soczewki które mocnym białym światłem przeszywają ciemność w perfekcyjny sposób oświetlając drogę przed samochodem?
LED-owe projektory stają się coraz bardziej kompaktowe, co sprawia, że modernizacja reflektorów w starszych autach dla coraz większego grona "zapaleńców" staje się prostszym zadaniem. Na świecie powstało sporo firm - kilka z nich jest w naszym kraju - które w pełni profesjonalny sposób zajmują się budowaniem lub przerabianiem starych lamp. Koszt takiej przeróbki w oparciu o markowe soczewki LED to koszt ok 2000 zł . Cena jest dość sporym wydatkiem - jednak ten artykuł pomoże Ci poznać tą technologię a być może zainspiruje do samodzielnej przeróbki swoich lamp . Projektor Koito jest pionierem tej tendencji. To właśnie na bazie soczewek Koito powstają niepowtarzalne lampy zbudowane na indywidualne zamówienia wymagających klientów.
Dokładnie te soczewki są seryjnie montowane w lampy do samochodów Toyota oraz Lexus.
Z uwagi na ich rosnącą popularność dokładnie je omówimy w tym artykule.
Soczewki dzielimy na Bi-LED oraz Mono-LED .
Projektor Bi-LED to taki który jak bi-xenon spełnia dwa zadania. Z jednego projektora uzyskujemy zarówno światło mijania jak i drogowe.
Każdy projektor zarówno z gniazdem na żarówkę halogenową , xenon a więc i LED występuje w wersji do ruchu prawostronnego ( Europa ) - jak i lewostronnego czyli np Anglik .
Właściwy dobór projektorów ma ogromne znaczenie. Linia światła jaka wydobywa się z reflektorów jest asymetryczna .
Wersja do lewostronnego ruchu drogowego :
W wersji UK lub JP lewe pobocze jest bardziej doświetlone. Linia światła z lewej strony jest wyższa . Takie soczewki nie mogą być stosowane na naszych drogach gdyż oślepialibyśmy pojazdy nadjeżdżające z przeciwka.
Linia światła jaka wydobywa się ze soczewki przygotowanej do ruchu prawostronnego wygląda tak:
Za linię światła odpowiada przesłona która oddziela sam moduł projektora od samego "szkła" soczewki
Przesłony są wyposażony w ruchomy mechanizm sterowany elektromagnesem. Po włączeniu światła długiego - prąd który dochodzi do elektromagnesu wywołuje pole magnetyczne które otwiera przesłonę. Kiedy przesłona opadnie uzyskujemy efekt świateł długich. Kiedy wyłączymy napięcie - przesłona się podnosi a strumień światła jaki uzyskujemy jest światłem krótkim.
Producent mocno ułatwił nam rozpoznanie wersji soczewki. Na każdej blaszce oddzielającą szkło soczewki od modułu i lustra jest oznaczenie :
- EU - wersja do ruchu prawostronnego
- JP - wersja do ruchu lewostronnego
Soczewki Bi-LED koito najczęściej spotykane są w dwóch wersjach.
W lampach Lexus i Toyota są z modułem 1A
Na potrzeby innych producentów samochodów powstały soczewki z modułem 3A
soczewki różnią się od siebie barwą oraz linią światła
projektor z modułem 1A świeci następująco
Projektory z modułem 3A świeca barwą bardziej zimną w porównaniu do 1A .
Linia światła na krótkich jest podobna - natomiast światło drogowe jest całkowicie inne.
Które lepsze ??? - każdy z tych projektorów ma swoich zwolenników.
Nie ulega wątpliwości , że lampy wyposażone w te projektory świetnie oświetlają drogę przed samochodem. Bardzo dobrze doświetlone są pobocza. Jazda samochodem z takimi lampami staje się komfortowa i bezpieczna.
Z zewnątrz obie wersje soczewek wyglądają wręcz identycznie. Jednak sprawne oko zauważy jedną różnicę:
Po odkręceniu lustra które jest przykręcone dwoma śrubkami możemy zobaczyć wszystkie dane - czyli producenta oraz wersję modułu
Z zewnątrz obie wersje soczewek wyglądają wręcz identycznie. Jednak sprawne oko zauważy jedną różnicę:
Po odkręceniu lustra które jest przykręcone dwoma śrubkami możemy zobaczyć wszystkie dane - czyli producenta oraz wersję modułu
Soczewki Koito Bi-Led z uwagi na swoje małe rozmiary i fakt , ze pracują na napięcie jakie jest w każdym samochodzie osobowym czyli 12 V są bardzo poszukiwanym produktem przez osoby zajmujące się przeróbka reflektorów. Do swojego działania nie potrzebują żadnego modułu ani przetwornicy. Zastępując projektor xenon właśnie projektorem Koito Bi-LED komputer w samochodzie nie wyświetla żadnych błędów. Podłączenie jest bardzo proste. Dotychczasowy osprzęt nie jest już potrzebny. Przewody które zasilały przetwornice - zasilają teraz bezpośrednio soczewkę. Czyli przewody plus i minus jakie zasilały przetwornice zasilają teraz soczewkę - dodatkowo podłączamy przewód plusowy od świateł długich który steruje przesłoną wewnątrz soczewki.
Dotychczasowa soczewka , żarówka , cewka , zapłonnik, przetwornica i przewody wysokiego napięcia są już zbędne.
Przy przeróbce lamp halogenowych może pojawić się błąd spalonej żarówki - wtedy koniecznie trzeba użyć rezystor.
Poszukując soczewek bardzo istotne są rozmiary - bo zmieniając źródło oświetlenia chcemy aby nasza lampa cały czas była w pełni regulowana - wiec zamontowana soczewka nie może kolidować w regulacji i prawidłowym ustawieniem lampy. Co bardziej istotne musi się zmieścić we wnętrzu.
Wymiary: 130x110x110 mm ( dł. x szer. x wys.)
same szkło soczewki ma średnice 2,8 cala
na potrzeby tego artykułu soczewka została sfotografowana i zmierzona na wiele sposobów
efekty poniżej:
Moduł LED w soczewce jest bardzo dobrze chłodzony dzięki potężnemu aluminiowemu radiatorowi który jest dodatkowo wentylowany przez wentylator który uruchamia się automatycznie
Dotychczasowa soczewka , żarówka , cewka , zapłonnik, przetwornica i przewody wysokiego napięcia są już zbędne.
Przy przeróbce lamp halogenowych może pojawić się błąd spalonej żarówki - wtedy koniecznie trzeba użyć rezystor.
Poszukując soczewek bardzo istotne są rozmiary - bo zmieniając źródło oświetlenia chcemy aby nasza lampa cały czas była w pełni regulowana - wiec zamontowana soczewka nie może kolidować w regulacji i prawidłowym ustawieniem lampy. Co bardziej istotne musi się zmieścić we wnętrzu.
Wymiary: 130x110x110 mm ( dł. x szer. x wys.)
same szkło soczewki ma średnice 2,8 cala
na potrzeby tego artykułu soczewka została sfotografowana i zmierzona na wiele sposobów
efekty poniżej:
Moduł LED w soczewce jest bardzo dobrze chłodzony dzięki potężnemu aluminiowemu radiatorowi który jest dodatkowo wentylowany przez wentylator który uruchamia się automatycznie
Oprócz soczewek Bi-LED są również soczewki Mono-LED.
Moduły mono-led do swojego działania potrzebują dodatkowego modułu który nie jest wbudowany w soczewkę jak to jest w Bi-LED . Dzięki temu , że moduł jest na przewodzie oraz nie ma mechanizmu ruchomej przesłony rozmiary soczewki mogły ulec jeszcze zmniejszeniu.
Wszędzie tam gdzie soczewka Bi-LED jest za duża z powodzeniem mieści się Mono-LED.
Porównanie soczewek
Mono-LED vs Bi-LED
Firma Koito zrobiła kilka wersji soczewek monoled.
Same szkiełka soczewek pojawią się okrągłe lub owalne. Mamy do dyspozycji również kilka kształtów i rozmiarów radiatora chociaż same moduły LED są wykorzystane takie same.
Moduły mono-led do swojego działania potrzebują dodatkowego modułu który nie jest wbudowany w soczewkę jak to jest w Bi-LED . Dzięki temu , że moduł jest na przewodzie oraz nie ma mechanizmu ruchomej przesłony rozmiary soczewki mogły ulec jeszcze zmniejszeniu.
Wszędzie tam gdzie soczewka Bi-LED jest za duża z powodzeniem mieści się Mono-LED.
Porównanie soczewek
Mono-LED vs Bi-LED
Firma Koito zrobiła kilka wersji soczewek monoled.
Same szkiełka soczewek pojawią się okrągłe lub owalne. Mamy do dyspozycji również kilka kształtów i rozmiarów radiatora chociaż same moduły LED są wykorzystane takie same.
Moduł soczewki podłącza się do instalacji 12V - Do podłączenia są dwa przewody : plus i minus .
Sam moduł jest niewielkich rozmiarów.
Grubość modułu to 1,5 cm , długość 6 cm a szerokość 4 cm.
Tak niewielki moduł łatwo umieścić w każdej lampie. Sama soczewka ma średnicę 2,5 cala.
Szerokość projektora to: 8 cm , długość to 15 cm , wysokość 10 cm.
Soczewki mono-LED mają węższy radiator stąd mogą być montowane nawet w lampach skrętnych i wszędzie tam gdzie Bi-LED się nie mieści.
dokładne zdjęcia soczewek Mono-LED:
Sam moduł jest niewielkich rozmiarów.
Grubość modułu to 1,5 cm , długość 6 cm a szerokość 4 cm.
Tak niewielki moduł łatwo umieścić w każdej lampie. Sama soczewka ma średnicę 2,5 cala.
Szerokość projektora to: 8 cm , długość to 15 cm , wysokość 10 cm.
Soczewki mono-LED mają węższy radiator stąd mogą być montowane nawet w lampach skrętnych i wszędzie tam gdzie Bi-LED się nie mieści.
dokładne zdjęcia soczewek Mono-LED:
o soczewkach #koito #biled mówi sie od dawna - jednak ten artykuł w sposób jaki nikt wcześniej tego nie zrobił opisuje rodzaje projektórów LED i możliwosci ich zastosowania. POLECAM !!!!
OdpowiedzUsuńo ile w przerabianych lampach jest już soczewka zwykła halogenowa lub xenon to z oczywistych wzgledów montaż projektora bi-LED jest tylko formalnością - to przeróbka lamp zwykłych - takich bez soczewki jest juz prawdziwym wyzwaniem - Jak sie za to zabrać ???? w dużym skrócie - samo podłączenie jest banalnie proste - jednak troche wyobrażni i zdolności manualnych trzeba przy samym montażu aby soczewke prawidłowo ustawić. Należy prezy tym pamietać ze lampa musi byc cały czas regulowana - więc radiator soczewki nie może haczyć o obudowę lampy - czasami trzeba go spiłować lub fragment obciąć . najlepiej jeszcze lampę se starym lustrem przytwierdzić do np stołu roboczego - odpalić żarówki i odrysować sobie na ścianie linie jaka wyznacza strumień światła . Montując następnie soczewkę ostawić granice światła również w tym samym miejscu pamiętając aby zostawić odrobinę zapasu regulacji ( góra-dół oraz boki )
OdpowiedzUsuńWitam,
OdpowiedzUsuńCzy ktoś montował te soczewki do Audi A6 C5?
Trzeba coś przerabiać?
jedna z łatwiejszych lamp . najlepiej lampe rozkleić - wtedy masz łatwy dostęp - mieści cała i nie trzeba nic przerabiać
UsuńMontował kto soczewki biled lub monoled w volvo v50?
UsuńWitam czy ktoś montował projektory bi-led do VW cc lift
UsuńDzień dobry.
OdpowiedzUsuńMam amerykańską wersję hondy z 2003 r. Światła fatalne i zamierzam to zmienić. Jak ciężka jest soczewka biled? Jeśli zrobię do niej uchwyt i przykręcę ten uchwyt w miejsce mocowania żarówki to pod wpływem wstrząsów nie wyłamie się z lampy? Pewnie powinienem podeprzeć soczewkę... Bo jeśli ustawię ją podobnie jak linia świateł w tej chwili to będzie można ją regulować regulując całą lampę. Dobrze zakładam?
Pozdrawiam
Adam Stephan
bardzo dobrze zakładasz :-)
UsuńW jakich modelach aut występowały te soczewki ?
OdpowiedzUsuńWitam czy montowal ktos bi-led do Laguny II phII
OdpowiedzUsuńłatwiej nower moduły z tego roku - nowy model KOITO 2019 - jest mocniejszy a co ważne mniejszy - radiator jest mniejszych rozmiarów dzięki czemu łatwoej go zmieścić niemal do każdej lampy model AVANGARDE https://autolampy.bazarek.pl/opis/9593169/bi-led-koito-soczewki-new-2019-avangarde.html
UsuńWWita czy da się zamonzamon te soczewso do lamp skretnych Audi a6 c6?
OdpowiedzUsuńWitam czy da się zamontować te soczewki do lamp skretnych Audi a6 c6?
OdpowiedzUsuńWitam, czy soczewki kioto 2019 zakładał pan moze już do kia sportageIV . Serujne swiatla na soczewkach i żarówkach hb3 ma tragiczne. Chcę zmienić na te soczewki ale nie wiem czy zmieszczą się.
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńCzy montował Pan do BMW e60 wersja halogenowa z auto-pozycjonowaniem?
nie ma z tym kłopotu . łatwy montaż . jest sporo w tej chwili soczewek - ale lepiej zamontować KOITO . z innymi typu mobis , optima jest wiecej zabawy . wszystkie modele do kupienia na: https://autolampy.bazarek.pl/category/492683/soczewki.html
UsuńOstatnio zamontowałem w swojej terenówce reflektor led
OdpowiedzUsuńJeep wrangler posiadany przeze mnie jest często wykorzystywany do wypraw terenowych, zwłaszcza wieczorem lub nocą, dlatego dobre oświetlenie jest niezwykle pomocne
To prawda - dobry wybór : LED <3
UsuńGratuluję, bardzo dobry artykuł!
OdpowiedzUsuńProszę o opinie fachowca. Jaką soczewkę i jaką modernizację poleciłby Pan do BMW e46 Coupe? Model po Lifcie, lampy firmy Automotive w wersji Xenon.
Nigdy nie miałam do czynienia z takim oświetleniem, ale faktycznie prezentuje się całkiem fajnie. Natomiast jeśli chodzi o mnie to ja jestem bardzo zadowolona z tego, ze pomoc drogowa https://glinski-hol.pl/ w ostatnim czasie bez najmniejszego problemu mnie zholowała z trasy.
OdpowiedzUsuńOsobiście mogę Wam polecić inteligentne żarówki z oferty sklepu Spectrum. Uważam, że ich produkty są doskonałej jakości, a można je zakupić za bardzo dobrą cenę.
OdpowiedzUsuńJa nigdy się nie zastanawiałam nawet nad tym jakie posiadam lampy więc ciężko jest mi cokolwiek na ten temat powiedzieć. Muszę dodać, że w sumie niedawno mi się auto zepsuło, ale na całe szczęście pomoc drogowa https://pomocdrogowa.tychy.pl/ zjawiła się u mnie w ciągu chwili.
OdpowiedzUsuńW motoryzacji projektory mają zupełnie inną funkcję niż np. w mieszkaniach.
OdpowiedzUsuńPlafony
Kiedy jesteś na drodze, nigdy nie wiesz, co może się zdarzyć. Dlatego warto być przygotowanym na każdą ewentualność. Firma https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ oferuje pełen zakres usług pomocy drogowej, które pomogą Ci w każdej sytuacji.
OdpowiedzUsuńFirma znajdująca się pod adresem https://pomocdrogowagdansk.pl/ oferuje usługi pomocy drogowej dostępne 24 godziny na dobę. Specjalizuje się w szybkim reagowaniu na wezwania związane z awariami pojazdów, zapewniając holowanie i drobne naprawy na miejscu zdarzenia. Dostępne usługi obejmują również awaryjne odpalanie pojazdów oraz zmianę koła. Firma dysponuje wykwalifikowanym personelem i odpowiednim sprzętem do realizacji usług.
OdpowiedzUsuń