piątek, 6 stycznia 2017

Tuning i regeneracja lamp i reflektorów samochodowych


na filmie proces modyfikacji lamp
do samochodu 
BMW seria5 E60
przed liftingiem


W tuningu rozróżniamy trzy podstawowe pojęcia:
1. Tuning Elektroniczny
2. Tuning Mechaniczny
3. Tuning Optyczny

TUNING ELEKTRONICZNY ma podobne cele jak tuning mechaniczny jednak jest ściśle związany z oprogramowaniem modułów sterujących - więc w przypadku lamp i reflektorów samochodowych bardzo rzadko - jestem przekonany , że w miarę rozwoju nowych technologii ( LED , Laser ) będzie się to stopniowo zmieniać i modyfikacje tego rodzaju będą nabierały znaczenia.

TUNING MECHANICZNY - są to takie modyfikacje , dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych. W przypadku lamp mozemy mówic o polepszeniu jakośći światła czyli szerokości lub długości wiązki światła lub ilości LUMENÓW .
 Lumen (lm) jest jednostką miary strumienia świetlnego, określającego ilość światła emitowanego przez dane źródło światła. Generalnie, im więcej lumenów tym więcej światła wytwarza dane źródło światła.
Tego rodzaju przeróbki wykonuje sie poprzez zastosowanie w lampach np bardziej nowoczesnych soczewek

Bardzo często modyfikuje się parametry lamp wyposażonych w soczewki. Mogą to być lampy xenon - czyli wyposażone w soczewkę z gniazdem na palnik xenon typu np: D2S , D1S, D3S, D4S itp . oraz dodatkowy osprzet - czyli odpowiednią instalacje, przetwornice, zapłonnik czy też odpowiednie silniczki sterujące lampą.
Równie dobrze mozna modyfikować soczewki na zwykłe żarówki halogenowe z gniazdem np na żarówki typu H1 czy H7. Tak naprawdę typ zastosowanej żarówki czy technologia nie ma znaczenia - zawsze można posunąć się krok do przodu i polepszyć swoje reflektory ( tylko gdzie jest tego granica ?  :-)  
Najczęstsze modyfikacje kilkuletnich soczewek to przede wszystkim ich regeneracja - czyli napylenie lustra soczewki nową warstwa aluminium - co przywraca ich pierwotne właściwości - dzięki temu lampy świecą jak nowe - następnie pomiędzy lustro soczewki a samo szkło soczewki montuje się ruchome przesłonki.
Taka przesłonka jest opuszczana lub przewracana. Za sterowanie takiej przesłonki odpowiada elektromagnes lub w niektórych przypadkach silniczek. Dzięki temu możemy regulować wysokość strumienia światła. Najczęściej taka przesłonka jest powiązana ze światłami długimi . Po włączeniu świateł długich uruchamia mechanizm który przewraca przesłonkę a światło ze soczewki wydobywa się dużo wyższym strumieniem. Dzięki temu mamy efekt długiego światła również ze soczewki.

lub mechanizm w Passat B6

Taki efekt w przypadku lamp xenon nazywany jest Bi-Xenon a w przypadku lamp zwykłych halogenowych Bi-Halogen. Istnieje również pojęcie Bi-LED które dotyczy soczewek w których źródłem światła jest silna dioda LED.



 Decydując się na tuning mechaniczny naszych reflektorów najczęściej kierujemy się chęcią polepszenia jakości światła jakie wydobywa się z naszych reflektorów.
Chcemy widzieć więcej i lepiej tak aby jazda po zmroku była bezpieczna i komfortowa.
Należy przy tym pamiętać , że reflektory w naszych samochodach z biegiem czasu ulegają uszkodzeniu. Klosze robią się szare, pożółknięte i matowe. Soczewki w reflektorach ulegają wypaleniu się. Pod wpływem wysokiej temperatury żarówki warstwa aluminium jaką jest pokryte lustro soczewki ulega stopniowemu zniszczeniu.
na zdjęciach poniżej pokazuję lustra soczewki wyjęte z samochodu
Toyota Avensis
z lewej lustro wyjęte z lampy
z prawej lustro po regeneracji

z lewej lustro wyjęte z lampy
z prawej lustro po regeneracji



Przystępując do tuningu lamp aby efekt naszej pracy był zadowalający - musimy pamiętać o tym aby najpierw reflektory zregenerować i dokładnie wyczyścić.
W pierwszej kolejności rozbieramy lampę. Kiedy reflektor jest rozkręcony na poszczególne części oceniamy ich stan, dokładnie oczyszczamy każdy element. Na odpowiednio przygotowane lustro soczewki napylamy nową warstwę aluminium a klosz poddajemy regeneracji tak aby usunąć przebarwienia oraz zarysowania. W momencie gdy mamy pewność , że każdy element reflektora wygląda jak nowy możemy zacząć prace aby zmodyfikować jego funkcje.

na zdjęciach poniżej proces regeneracji lamp ksenon
do samochodu
SUBARU



 na zdjęciach widać , że klosze lamp straciły swoją przejrzystość i "ostrość"
szczególnie w górnej części są mocno matowe i szare


 lampa z takim kloszem jest mało atrakcyjna i psuje wizerunek całego samochodu - co ważniejsze ze względów bezpieczeństwa - nie przepuszcza światła we właściwy sposób - przez co droga przed samochodem jest źle oświetlona

 soczewka ksenon wyjęta  lampy Subaru

 lustro soczewki mocno zniszczone 
z lewej strony lustro po regeneracji
z prawej strony lustro wyjęte z lampy





 na zdjęciu dwa klosze z lamp Subaru
klosz z prawej lampy ( powyżej ) jest przed regeneracją
klosz z lewej lampy ( poniżej ) po renowacji
 zregenerować można każdą lampę i każdy reflektor
- dobrze o tym pomyśleć przed jesiennymi i zimowymi wieczorami - gdzie szybko zapada zmrok a jazda często odbywa się w trudnych warunkach atmosferycznych


 różnica pomiędzy kloszem przed a po regeneracji jest znacząca i dobrze widoczna gołym okiem


Efekty pracy
klosz przed regeneracją

klosz po regeneracji:

TUNING OPTYCZNY- ma na celu zmianę iwyglądu lamp i reflektorów.  Zmiana wyglądu podkreśla i akcentuje wyższe parametry lampy i zmienia cały wizerunek auta.  Tuning optyczny ma za zadanie podkreślić indywidualność właściciela pojazdu i jego upodobania. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. montaż soczewek) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na parametry, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. zmiana kolorystyki wnętrza lampy ).  
przykładem może być montaż listwy LED do samochodu
VW Passat B6

lub przeróbka lamp do
Mercedes CLS W219





Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się, jednak nie jest ono do końca prawidłowe. Tuning to wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód bądź motocykl w ruch, czyli osiąganie większej prędkości, zwiększenie przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności samochodu itp. 
-----------
Zmiany niezaliczane do tuningu

Niektóre modyfikacje samochodu nie są uważane za tuning.

Po pierwsze są to zmiany polegające na wprowadzaniu rozwiązań dostępnych u producenta danego modelu samochodu, ale nieobecnych w konkretnej wersji wyposażeniowej – do tuningu jednakże mogą zostać zaliczone funkcjonalne odpowiedniki tych zmian wykonane przy użyciu nieproducenckich rozwiązań. Dla przykładu nabywca samochodu w wersji wyposażeniowej nieprzewidującej instalacji kierunkowskazów bocznych w lusterkach oraz podgrzewania szkieł lusterek, jeśli doprowadzi do zainstalowania fabrycznych lusterek wyposażonych w takie rozwiązania, ale przeznaczonych do innych wersji wyposażeniowych, nie przeprowadza tuningu. Natomiast, jeśli ów właściciel zamontuje zindywidualizowane (nieproducenckie) kierunkowskazy boczne w lusterkach oraz instalację podgrzewającą zamiast rozwiązań fabrycznych, to jego działania czasem zostaną uznane za tuning.

Po drugie za tuning nie są uważane zmiany, których zastosowanie wynikło z okoliczności innych niż wolna wola właściciela. Przykładem takich rozwiązań może być dostosowanie oświetlenia, lusterek bocznych i układu wydechowego w samochodzie sprowadzonym z USA do polskich wymogów.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz