niedziela, 7 grudnia 2014

Dlaczego mój reflektor słabo świeci ?

Problem popsutych , wypalonych ( czy jak jeszcze zwał ) reflektorów jest stosunkowo nowy. Jeszcze 10-15 lat temu taki problem właściwie nie istniał. W tamtych czasach trzeba było naprawią lub wymieniać lampę w momencie jej mechanicznego uszkodzenia poprzez najczęściej kolizje drogową. Lampy były prosto zbudowane . Ich budowa ograniczała się do obudowy lampy w której zamknięte było duże lustro , najczęściej z jedną żarówką H4 . Niektóre modele miały oddzielną żarówke do świateł długich wiec wewnątrz znajdowały się dwie żarówki H7 lub H1 .
Całość osłaniał szklany klosz .W tak zbudowanej lampie ciepło żarówek miał gdzie sie rozchodzić i nie nagrzewało mocno lustra lampy. Dodatkowo szklane klosze nie ulegały utlenianiu czy nie żółkły pod wpływem promieniowania UV.

Jednak rynek motoryzacyjny mocno się rozwijał. Wprowadzono nowe technologie typu, lampy soczewkowe, lampy xenon, lampy LED-owe czy ostatnio laserowe. Konstruktorzy z determinacją dążyli do tego , aby droga przed nami była jak najlepiej oświetlona ale równiez do tego aby auta byłą atrakcyjne wizualnie - stąd wymyślne a zarazem niejednokrotnie piękne lampy. Niejedną sam postawiłbym w szklanej witrynie aby stała się ozdobą salonu ;-)

Taki wyścig aby na niewielkiej przestrzeni zamknąć tak wiele elementów ( silniczki regulacji wysokości , silniczki skrętu soczewki, moduł wysokości, dzienne LED , elektronika sterująca , lustra , soczewki i zarówki ) sprawił , że teraz żarówka jest zaledwie 1-2 cm od lustra - dodatkowo dość szczelnie zamknięta szkłem soczewki.

 Taka budowa powoduje , że pod wpływem wysokiej temperatury żarówki warstwa aluminium która powinna odbijać strumień światłą wypala się.
Lustro robi się szare , matowe a wręcz w skrajnych przypadkach - czarne.
Lampa z takimi soczewkami - nie oswietla drogi.



Wiele osób widząc swoje lampy nie zdaje sobie sprawy z tego problemu - gdyż wizualnie wyglądają ładnie. Jednak słaba widoczność po zmroku popycha ich do wymiany żarówek na coraz mocniejsze , wymiany przetwornic czy nawet wymiany lamp - jednak z uwagi na fakt , że cena nowych powala na kolana - najczęściej kupowane są używane - z tym samym problemem.

Rozwiązaniem jest renowacja lampy. Najczęściej wystarcza rozebranie lampy i wymiana lustra soczewki. Oto przykład lustra po regeneracji i takiego wyjętego z lampy





Renowacjie lampy mozna zrobić samemu w zaciszu własnego garażu lub piwnicy lub zlecic firmie która zrobi to profesjonalnie . Koszt naprawy lampy wacha sie od 80 do 200 zł w zależności od rodzaju i skompliowania lampy. Na terenie Polski znajduje się kilka firm które wykonują taka naprawę również wysyłkowo. Dla tych którzy sami chcą zregenerować swoje lampy na aukcjach są dostepne lustra soczewek do wielu modeli aut. POWODZENIA


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz