niedziela, 14 sierpnia 2016

Tuning Lamp Samochodowych - tel: 739-020-099

W tuningu rozróżniamy trzy pojęcia . Tuning Elektroniczny ,Tuning Mechaniczny oraz Tuning Optyczny.
Tuning elektroniczny ma podobne cele jak tuning mechaniczny jednak jest ściśle związany z oprogramowaniem modułów sterujących więc w przypadku lamp samochodowych właściwie nie ma zastosowania. Najczęściej powiązany jest z pracą silnika.

Tuning Mechaniczny - Są to modyfikacje dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych. W przypadku lamp możemy mówić o polepszeniu jakości światła poprzez zastosowanie np bardziej nowoczesnych soczewek. Bardzo często modyfikuje się parametry lamp wyposażonych w soczewkę. Mogą to być lampy ksenon lub wyposażone w soczewkę z gniazdem na żarówkę halogenową np H7 lub H1 . W taki soczewki pomiędzy lustro soczewki a samo szkło soczewki można zamontować ruchomą przesłonkę. Taka przesłonka jest opuszczana lub przewracana. Za sterowanie przesłonki odpowiada najczęściej elektromagnes lub w bardziej skomplikowanych konstrukcjach - silniczek. Dzięki zastosowaniu ruchomej przesłonki i powiązaniu jej z zasilaniem świateł długich osiągamy dużo lepszą jakość świateł drogowych czyli tzw. DŁUGICH.
Po przewróceniu sie przesłonki strumień światła jaki wydobywa się ze soczewki jest dużo wyższy. Dzięki temu mamy światło długie z dwóch żarówek - starej jaka była przewidziana do tego celu jak i ze soczewki. Taki efekt nazywany jest w przypadku lamp ksenonowych BiXenon a w przypadku lamp zwykłych z żarówką halogenową Bi-Halogen.
Modyfikując soczewki , czy zmieniając źródło światła ( np na mocniejsze, xenon czy LED ) mówimy o tuningu mechanicznym gdyż wygląd lampy pozostaje niezmieniony natomiast parametry zmieniają się znacząco.






 Decydując się na tuning mechaniczny naszych reflektorów najczęściej kierujemy się chęcią polepszenia jakości światła jakie wydobywa się z naszych reflektorów.
Chcemy widzieć więcej i lepiej tak aby jazda po zmroku była bezpieczna i komfortowa.
Należy przy tym pamiętać , że reflektory w naszych samochodach z biegiem czasu ulegają uszkodzeniu. Klosze robią się szare, pożółknięte i matowe. Soczewki w reflektorach ulegają wypaleniu się. Pod wpływem wysokiej temperatury żarówki warstwa aluminium jaką jest pokryte lustro soczewki ulega stopniowemu zniszczeniu.
na zdjęciach poniżej pokazuję lustra soczewki wyjęte z samochodu
Toyota Avensis
z lewej lustro wyjęte z lampy
z prawej lustro po regeneracji

z lewej lustro wyjęte z lampy
z prawej lustro po regeneracji



Przystępując do tuningu lamp aby efekt naszej pracy był zadowalający - musimy pamiętać o tym aby najpierw reflektory zregenerować i dokładnie wyczyścić.
W pierwszej kolejności rozbieramy lampę. Kiedy reflektor jest rozkręcony na poszczególne części oceniamy ich stan, dokładnie oczyszczamy każdy element. Na odpowiednio przygotowane lustro soczewki napylamy nową warstwę aluminium a klosz poddajemy regeneracji tak aby usunąć przebarwienia oraz zarysowania. W momencie gdy mamy pewność , że każdy element reflektora wygląda jak nowy możemy zacząć prace aby zmodyfikować jego funkcje.

na zdjęciach poniżej proces regeneracji lamp ksenon
do samochodu
SUBARU



 na zdjęciach widać , że klosze lamp straciły swoją przejrzystość i "ostrość"
szczególnie w górnej części są mocno matowe i szare


 lampa z takim kloszem jest mało atrakcyjna i psuje wizerunek całego samochodu - co ważniejsze ze względów bezpieczeństwa - nie przepuszcza światła we właściwy sposób - przez co droga przed samochodem jest źle oświetlona

 soczewka ksenon wyjęta  lampy Subaru

 lustro soczewki mocno zniszczone 
z lewej strony lustro po regeneracji
z prawej strony lustro wyjęte z lampy





 na zdjęciu dwa klosze z lamp Subaru
klosz z prawej lampy ( powyżej ) jest przed regeneracją
klosz z lewej lampy ( poniżej ) po renowacji
 zregenerować można każdą lampę i każdy reflektor
- dobrze o tym pomyśleć przed jesiennymi i zimowymi wieczorami - gdzie szybko zapada zmrok a jazda często odbywa się w trudnych warunkach atmosferycznych


 różnica pomiędzy kloszem przed a po regeneracji jest znacząca i dobrze widoczna gołym okiem


Efekty pracy
klosz przed regeneracją

klosz po regeneracji:



 lampa ze zregenerowaną soczewką i kloszem - całość zmontowana na oryginalny klej termoplastyczny. Lampa jest szczelna i nie ma sladu ingerencji w lampę.  Lampa dodatkowo wyposażona w ruchomą przesłonkę wewnątrz soczewki ( tuning mechaniczny ) dzięki temu mamy światło krótkie jak i długie z żarówki ksenon ( w tej chwili jest to lampa Bi-Xenon )







Pracując przy lampach znacznie częściej spotykamy się z TUNINGIEM OPTYCZNYM. 
Tuning optyczny lamp i reflektorów - ma na celu zmianę ich wyglądu. Zmiana wyglądu podkreśla i akcentuje wyższe parametry lampy i zmienia cały wizerunek auta.  Tuning optyczny ma za zadanie podkreślić indywidualność właściciela pojazdu i jego upodobania. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. montaż soczewek) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na parametry, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. zmiana kolorystyki wnętrza lampy ). 

Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się, jednak nie jest ono do końca prawidłowe. Tuning to wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód bądź motocykl w ruch, czyli osiąganie większej prędkości, zwiększenie przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności samochodu itp. 
-----------
Zmiany niezaliczane do tuningu

Niektóre modyfikacje samochodu nie są uważane za tuning.

Po pierwsze są to zmiany polegające na wprowadzaniu rozwiązań dostępnych u producenta danego modelu samochodu, ale nieobecnych w konkretnej wersji wyposażeniowej – do tuningu jednakże mogą zostać zaliczone funkcjonalne odpowiedniki tych zmian wykonane przy użyciu nieproducenckich rozwiązań. Dla przykładu nabywca samochodu w wersji wyposażeniowej nieprzewidującej instalacji kierunkowskazów bocznych w lusterkach oraz podgrzewania szkieł lusterek, jeśli doprowadzi do zainstalowania fabrycznych lusterek wyposażonych w takie rozwiązania, ale przeznaczonych do innych wersji wyposażeniowych, nie przeprowadza tuningu. Natomiast, jeśli ów właściciel zamontuje zindywidualizowane (nieproducenckie) kierunkowskazy boczne w lusterkach oraz instalację podgrzewającą zamiast rozwiązań fabrycznych, to jego działania czasem zostaną uznane za tuning.

Po drugie za tuning nie są uważane zmiany, których zastosowanie wynikło z okoliczności innych niż wolna wola właściciela. Przykładem takich rozwiązań może być dostosowanie oświetlenia, lusterek bocznych i układu wydechowego w samochodzie sprowadzonym z USA do polskich wymogów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz