Powód wprowadzenia takiego oświetlenia samochodów jest prosty:
- wygoda i komfort właściciela pojazdu
- korzyści dla koncernów
Reflektory samochodowe wykorzystujące laserowe diody zajmują o 75%
mniej miejsca od diodowych za to 10 razy lepiej oświetla drogę .
Takie parametry są korzystne zarówno dla producentów jak i użytkowników samochodów.
Prace nad lampami laserowymi zaczęły się już w roku 2010.
Wprowadzanie takiego rozwiązania zaproponował koncern BMW który współpracę nad badaniami zaproponował producentowi lamp - firmie HELLA. Niestety Hella odmówiło z uwagi , że zainwestowało sporo pieniędzy w badania i wprowadzenie lamp LED-owych i nie chcieli się rozpraszać pracując nad kolejną technologią.
BMW szukając partnera zwrócił się do kolejnego dostawcy lamp - do austriackiego producenta ZKW.
ZKW wraz z OSRAM przyjęły ofertę współpracy z BMW i w 2011 roku ogłosili publicznie swoje zamiary. Wiele osób przyjęło tę informacje dość sceptycznie gdyż właśnie w tym czasie rozpoczęła się rewolucja LED. Dodatkowo konstruktorzy borykali się z wieloma problemami. Samochodowe oświetlenie musi pracować w rożnych warunkach.
Do takich zmiennych warunków nie były przystosowane półprzewodnikowe lasery zaprojektowane do pracy w zupełnie innych - czyli stabilnych warunkach. Wysiłki się opłaciły i 5 czerwca 2014 roku wraz z hybrydowym modelem BMW i8 lampy laserowe pojawiły się w samochodach
Diody laserowe emitują monochromatyczne światło o długości 450 nm, które ludzkie oko odbiera jako niebieski promień
Nie nadaje się ono do oświetlenia samochodowego, gdzie potrzebne jest światło białe - najlepiej o temperaturze barwowej 5500K - czyli najbardziej zbliżone do światła dziennego - która nie powoduje zmęczenia oczu kierowcy.
W reflektorach BMW i8 promienie trzech laserów padają na płytkę fosforu o średnicy 0,4mm. Płytka zmienia długość fali na światło biale - własnie o temperaturze 5500K i rozprasza promień , który następnie pada na odbłyśnik, kształtujący ostatecznie snop światła.
Według danych BMW reflektor laserowy pobiera 10 Watów mocy i emituje światło , które na stanowisku badawczym oświetla obiekt z siłą 340 luksów, zaś lampa diodowa potrzebuje cztery razy więcej energii i w tych samych warunkach oświetla obiekt z siłą zaledwie 200 luksów.
Podczas testów BMW zamontowało światło długie do jednej z limuzyn.
Po włączeniu lamp robi się jasno jak w dzień . Droga jest świetnie oświetlona na dystansie 600-700 m.
W strumieniu światła roślinność przy drodze ma miły, ciepły i przyjemny zielony kolor, a nie szary jak przy zastosowaniu innych reflektorów.
Aby mijane znaki drogowe nie oślepiały kierowcy , światła w odpowiednim momencie są przygaszane . Czuwa nad tym oprogramowanie sprzężone z kamerą i czujnikami.
Ten sam system przesuwa snop światła lub całkowicie wyłącza reflektor aby ni oślepiały innych kierowców.
Nowe światła dopuszczone są do ruchu w Europie. W Polsce doposażenie BMW i8 w lampy laserowe kosztuje na dzień dzisiejszy ponad 41 000 zł . Sporo - bo na dzień dzisiejszy diody laserowe są bardzo drogie
W razie awarii samochodu na drodze niezawodna pomoc drogowa to Twoje największe wsparcie. Firma Wawa-Hol, dostępna na stronie https://wawa-hol.pl/, oferuje kompleksowe usługi holowania i napraw drobnych usterek na miejscu. Kliknij w link i zapoznaj się z ich ofertą, by mieć pewność, że w razie potrzeby masz zaufaną firmę, która szybko i sprawnie pomoże Ci powrócić do drogi.
OdpowiedzUsuń